Thursday, January 20, 2022

Ministerie in Nederland: Een gesprek met Jacques Brunt

Gegroet, Broeders, in de naam van onze Heer Jezus Christus.

Onlangs had ik de gelegenheid om een schriftelijk interview te doen met broeder Jacques Brunt, die Christus dient in Nederland. Broeder Jacques wordt ondersteund door HeartCry Missionary Society. Neemt u alstublieft een paar minuten de tijd om te lezen over het werk van de Heer in het gebied van onze broeder Jacques, om geïnformeerd te worden over de geestelijke toestand in Nederland, en om specifieke manieren te leren waarop u kunt bidden voor onze broeder en zijn familie. 


De familie Brunt

Heel hartelijk bedankt, broeder Jacques, dat je de tijd hebt genomen om dit interview met mij te doen. Dit interview is vertaald met DeepL, om te vertalen tussen Engels en Nederlands. Voor degenen die geïnteresseerd zijn in de Engelse versie van dit bericht, die kan hier worden bekeken: http://katakalypto.blogspot.com/2022/01/ministry-in-netherlands-interview-with.html

V. C: "Vertel ons eens wat over je familie."

Broer Jacques: "In 2004 ben ik getrouwd met Annette. Het bijzondere is dat we op de lagere school bij elkaar in de klas zaten. Later kwamen we elkaar weer tegen en uiteindelijk zijn we getrouwd. Inmiddels hebben we vier zonen van de Heer gekregen; Levi (16), Boaz (13), Jesse (10) en Juda (4). Samen met onze kinderen willen we ons leven volledig beschikbaar stellen aan Hem, Die ons heeft liefgehad en Zich voor ons heeft overgegeven (Rom. 8:32). Vorig jaar in november is onze oudste zoon gedoopt."

V. C: "Hoe bent u begonnen in de fulltime bediening?"

Broeder Jacques: "Het was in de zomer van 2000 dat - na ongeveer vier jaar van overtuiging van zonde en zoeken naar vrede met God - de Here Jezus aan mij werd geopenbaard als mijn persoonlijke Redder en Zaligmaker. Iets wat ik als een onmogelijkheid had beschouwd, werd werkelijkheid: vrede met God door het geloof in de Heer Jezus Christus. Toen werkte Hij in mij een geestelijke honger, die alleen te stillen was en is met Zijn Zoon, Jezus Christus. Daarom strekte ik mij dagelijks uit om Hem dieper te leren kennen (Filippenzen 3:10). Tegelijkertijd doortrok een verlangen mijn ziel, zoals uitgedrukt in een oud lied: "Heer, neem mij, breek mij, vervul mij, zend mij.

Dit verlangen werd een roeping die de Heer tien jaar na mijn bekering vervulde. Dit begon met een spreekbeurt op een jeugdconferentie. Binnen korte tijd ontving ik verschillende uitnodigingen om te preken. Ik deed dit naast mijn baan als makelaar. Het aantal spreekbeurten nam zo toe dat Annette en ik besloten dat ik minder zou gaan werken. Het geestelijk werk groeide en groeide. De Heer vervulde mijn roeping, bevestigde die roeping, en zorgde voor de financiën. Dit alles gebeurde niet plotseling, maar geleidelijk. Stap voor stap. We baden voor de Heer om deuren te openen voor een voltijdse bediening terwijl het werk bleef groeien.

Tijdens deze periode trof de financiële crisis ons makelaarskantoor, waardoor drastische maatregelen nodig waren. Een van die maatregelen was dat ik mijn baan verloor (april 2013). Deze ontwikkeling - hoewel een beproeving - hebben wij ervaren als een ingrijpen van God om ons vrij te maken voor een fulltime geloofsbediening. De profetie over de Here Jezus uit Jesaja 42:1A sprak tot ons (juni 2013): "Zie, Mijn Knecht, Die Ik ondersteun...". We mochten deze tekst op onszelf toepassen en ontvingen beiden vrijmoedigheid om de stap naar het geloofspastoraat te maken. En zo kreeg Gods roeping concreet gestalte."

V. C: "Nu je fulltime in Nederland dient, bij welke bediening ben je betrokken en hoe ziet dat eruit?"

Broeder Jacques: "Het werk van onze bediening bestaat voornamelijk uit het onderwijzen van de Bijbel. Dat mag ik doen in onze gemeente in Alblasserdam waar ik ook actief ben als ouderling. Daarnaast reis ik door heel Nederland en België om bijbelonderwijs te geven. Ook ben ik betrokken bij HeartCry Nederland als bestuurslid. Van daaruit is mijn band met HeartCry Missionary ontstaan. Ook leid ik studie- en groepsreizen naar Zwitserland en Israël."

V. C: "Wat is de grootste uitdaging voor de Kerk in Nederland?"

Broeder Jacques: "De grootste uitdaging voor de kerk in Nederland is om trouw te blijven aan het Woord van God. De tijdgeest heeft de kerk beïnvloed. We staan voor de uitdaging om vast te houden aan Gods principes. Die staan in Nederland onder druk."

V. C: "Hoe is de geestelijke toestand in Nederland?" 

Broeder Jacques: "De geestelijke toestand kan omschreven worden als lauw. De kerk is gelijkvormig geworden aan de wereld en haar systeem van leven. We hebben de Heer nodig om ons land te bezoeken en ons volk voor Hem te verootmoedigen. Tegelijkertijd is er ook in Nederland een gelovig deel (overblijfsel) dat toegewijd leeft. Er zijn veel plaatsen waar het Woord van God in getrouwheid wordt gepredikt en mensen worden toegerust voor de dienst (Efeziërs 4:12)."

V. C: "Op welke manieren heb je God zien werken in Nederland?"
Broeder Jacques: "Op verschillende manieren. Zelf ben ik vanaf het begin betrokken geweest bij de HeartCry beweging. Rond het jaar 2002 beleefden we een opwekking. We hebben conferenties meegemaakt waar de aanwezigheid van de Heer heel duidelijk voelbaar was. Veel jonge mensen kwamen tot geloof en bekering. Velen van hen dienen nu in het Koninkrijk van God in Nederland en daarbuiten. Hele gezinnen wijdden zich aan de Heer. Inmiddels zijn hier twee Bijbelscholen uit voortgekomen, waar ik ook les geef."

V. C: "Hoe heb je God zien werken in jouw leven, en in het leven van je gelovige familieleden?"
Broeder Jacques: "In het antwoord op vraag 2 heb ik daar al iets over gezegd. Voor een uitgebreider getuigenis verwijs ik graag naar de volgende link."
 https://heartcrymissionary.com/testimony/jacques-brunt/

V. C: "In de grote opdracht wordt ons opgedragen om alle volken tot discipelen te maken. Hoe ziet dit er praktisch uit in uw werkgebied?"
Broeder Jacques: "We lezen in Mattheüs 28:19 'Gaat dan henen, onderwijst al de volken, hen dopende in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes, hun lerende onderhouden al wat Ik u bevolen heb'. Twee woorden springen eruit en vormen de kern van onze bediening; onderwijzen en leren. Gebaseerd op de Bijbel, geloof ik dat Bijbelonderwijs ons denken vernieuwt. Zoals je denkt, zo leef je. Daarom is bijbelonderwijs een van de meest fundamentele aspecten van discipelschap of de grote opdracht."

V. C: "Wat zijn de uitdagingen en zegeningen die je ervaart in een fulltime bediening?"
Broeder Jacques: "De zegen is dat ik dagelijks bezig mag zijn met het geestelijk investeren in mensen. Die investering heeft waarde tot in de eeuwigheid. Dat is een enorme zegen. We hebben een boodschap van Hoop in een donkere tijd. De beste boodschap; Jezus Christus, en Hem gekruisigd (1 Korintiërs 2:2). Daarnaast is het, te midden van een jong gezin en het vele werk van onze bediening, een uitdaging om onze persoonlijke relatie met de Heer op de eerste plaats te houden. We kunnen met van alles en nog wat bezig zijn, maar we zijn in de eerste plaats geroepen tot de gemeenschap met onze Zoon Jezus Christus, onze Heer (1 Korintiërs 1:9)."

V. C: "Welke bijbelse principes of passages uit de Schrift heeft de Heer je op verschillende momenten voor de geest gehaald die je dichter bij Christus hebben gebracht, je hebben uitgedaagd of je hebben gezegend tijdens je jaren als dienaar?
Broeder Jacques: "Dat is een goede vraag. Twee bijbelverzen hebben door de jaren heen sterk tot mijn hart gesproken.

Als het gaat om Gods verlangen voor mijn leven en het proces dat zich in mij voltrekt: Romeinen 8:29 "Want degenen die Hij tevoren gekend heeft, heeft Hij ook tevoren verordineerd om gelijkvormig te worden aan het beeld van zijn Zoon.

Soms, als ik het moeilijk heb en satan mij wil ontmoedigen, sprak God vaak tot mij uit Hebreeën 2:8b-9a 'Nu zien wij nog niet, dat alle dingen Hem onderworpen zijn, maar wij zien Jezus gekroond met heerlijkheid en eer'.

De Here Jezus zit op de troon en heeft absoluut de touwtjes in handen, wat er ook gebeurt!"

V. C: "Hoe geef je prioriteit aan je tijd in de voltijdse bediening, zodat je een evenwicht bewaart in het wassen van je vrouw met het water van het Woord, het opvoeden van je kinderen in de vreze en vermaning van de Heer, het maken van discipelen en het opbouwen van de heiligen?"
Broeder Jacques: "Zoals u in de vorige antwoorden en ook hieronder kunt lezen, is het een groot gevaar / valkuil als er geen goede balans is tussen de genoemde onderwerpen. Ik ben strenger geworden als het gaat om het invullen van mijn agenda. Ik ben in de eerste plaats echtgenoot en vader, dus ik probeer heel bewust veel tijd met ons gezin door te brengen. Dat is niet alleen belangrijk, maar het brengt ook veel vreugde. Daarnaast ben ik erg dankbaar voor mijn vrouw die zich heel erg inzet voor ons gezin. Nadat we kinderen kregen, is ze gestopt met betaald werk. Ze is er fulltime voor ons gezin. Dat geeft veel rust. Ze heeft alle kinderen van jongs af aan veel uit de Bijbel verteld en hen Bijbelverzen geleerd. We praten ook veel met onze kinderen over het Evangelie en mijn vrouw en ik brengen hen dagelijks in gebed tot de Heer. Wat vooral belangrijk is, is dat wij als ouders het goede voorbeeld geven. Hiermee heb ik uw vraag beantwoord. Ik besef dat er nog veel meer over te zeggen is."

V. C: "Hoe kunnen mensen voor je bidden?" 
Broeder Jacques: "In het werk dat wij doen, staan wij in de frontlinies van de geestelijke strijd die in deze wereld gaande is. Daarom vinden we de bediening van gebed en voorbede van het grootste belang en willen we er prioriteit aan geven. We kunnen niet zonder de gebeden van broeders en zusters die achter ons staan. Daarom zouden wij het zeer op prijs stellen als u en de uwen onze bediening in uw gebeden zouden gedenken. Belangrijke punten zijn:

Familie (liefde, eenheid en bescherming)

Bijbelonderwijs (juiste nadruk in deze tijd)

Ouderling/oudste (wijsheid en moed om juiste beslissingen te nemen)

Prioriteiten (de juiste balans tussen relatie met de Heer, gezin en bediening)

Behoeften (dat de Heer in al onze behoeften zal voorzien)"

V. C: "Heeft u nog laatste gedachten die u met uw broeders en zusters in Christus zou willen delen?"
Broeder Jacques: "Tot slot wil ik de woorden van Jezus uit Johannes 16:33 doorgeven: 'Deze dingen heb Ik tot u gesproken, opdat gij in Mij vrede hebt. In de wereld zult gij verdrukking hebben, maar hebt goede moed: Ik heb de wereld overwonnen."

Hartelijk dank, broeder Jaques, dat je dit interview met mij wilde doen. 

Geliefde lezers, laat u bemoedigen door het werk van de Heer door Zijn volk, onder de natiën, en verplicht uzelf om voor de Troon van Genade te komen, biddend dat God Zijn Koninkrijk zal blijven uitbreiden over de hele wereld. Moge het Lam dat geslacht is de volle beloning van Zijn lijden ontvangen en moge de Naam van God groot zijn onder de volken. 

Neemt u alstublieft even de tijd om te bidden voor onze broeder Jacques en zijn familie. 

De genade van onze Heer Jezus Christus zij met Zijn heiligen.
In Christus,
Virginia

No comments:

Post a Comment